Selasa, 24 Mac 2009

sumbang mahram...

Kisah ni terjadi dalam sebuah kampung...Pak leman mempunyai seorag anak yang lurus bendul, namanya atan...

Pada suatu hari Atan telah berkahwin dan membawa isterinya tinggal bersama keluarganya dikampung...Atan selalu keluar meninggalkan isterinya seorang diri di rumah kerana pergi bekerja dibandar...maka isterinya tinggal lah bersama Pak Leman bagi menjaga makan dan minum ayah mertuanya itu...

"tumpang lalu ye pak" kata Leha isteri Atan sambil lalu dihadapan Pak Leman.Pak Leman memerhatikan punggung Leha sambil tersenyum.."lalu laa"kata Pak leman...selang berapa ketika Leha pun lalu lagi dihadapan Pak Leman yang sedang duduk minum sambil membaca surat kabar..

"tumpang lalu ye Pak" kata leha sambil tunduk berjalan sopan dihadapan bapa mertuanya.."lalu la nak" jawab Pak Leman sambil merenung punggung menantunya itu...selang berapa minit kemudian leha pun lalu lagi dihadapan Pak leman sambil tunduk dan meminta izin"tumpang lalu ye pak"..Pak Leman yang sedari tadi memang geram melihat punggung menantunya,lantas menepuk punggung menantunya..Pap..Pap...bunyi tepukan pak leman pada punggung menantunya...Leha terkejut dengan tindakan bapa mertuanya lantas lari kedalam bilik...

Pada waktu petang setelah atan pulang kerumah.. isterinya menceritakan tentang kejadianyang berlaku..atan dengan perasaan marah berjumpa dan berkata kepada ayahnya..."Ayah tak patut buat macam ni kat isteri saya"..kata atan "napa ko marah2 ni" tanya Pak Leman" yelaaa ayah tepuk punggung isteri saya mana saya tak marah" jawab Atan.."laaaa aku baru tepuk sekali ko dah nak marah...ko tu dulu siap isap tetek bini aku ade aku marah?"soal pak leman...atan pun terpinga- pinga.."betul gak cakap ayah aku ni"...fikir atan...

Akhir nya disbbkan terlalu sayang kepada ayah nya dan memikirkan apa la sangat klu ayahnya tepuk punggung isterinya tu...dengan nak di bandingkan dia pernah isap tetek bini ayahnya masa kecil dulu...klu tak mesti dia tak dapat melihat dunia yang indah ini...sekian seadenyaa...