Sabtu, 2 Mei 2009

Asal Usul PERANCIS

Sebelum Parameswara menjajah Melaka dan Temasek, kapal yang membawanya dari Indonesia telah ditiup angin ribut hingga ke benua Eropah. Oleh kerana Parameswara bersama pengikutnya tidak tahu di mana mereka berada, mereka terpaksa bertanya kepada rakyat tempatan. Tetapi malangnya rakyat tempatan juga tidak tahu apa nama negara yang mereka duduki. Ini membuatkan Parameswara semakin pening kepala.

Pada masa yang sama, tentera England telah menewaskan jajahannya hampir ke seluruh England. Parameswara tidak tahu akan hal ini. Dia bersama pengikutnya terus mengembara ke seluruh negara barunya untuk mengetehui apakah nama negara tersebut. Tiba-tiba kepala Parameswara. Rupa-rupanya tentera England telah sampai ke negara tersebut dan menggunakan lastik sebagai senjatanya. Parameswara pun bertanya kepada pengikutnya,"Apa kamu buat kalau kamu dilastik?"
Maka dijawab pengikutnya,"Perang!"
Disahut pula oleh tentera England,"Chish!"
Sehingga lapan tahun mereka bersahut-sahutan,"Perang!" "Chish!"

Akhirnya mereka tidak jadi berperang kerana semua tentera telah tua. Rakyat tempatan yang menunggu mula merungu,"Apa la... dari dulu perang-chish perang-chish tak habis-habis! Tak perang pun! Kang aku namakan negara aku ni perang chish kang baru tau!" Maka dari situlah timbulnya negara 'perang-chish' atau mengikut ejaan barunya 'Perancis' dan sebagai mengenang jasa Parameswara telah dihadiahkan tiket kapal terbang ke Melaka oleh T.D.C.